Er zijn 3 mythes:

• met een stijf gezette teen loop je mank
  • met een stijf gezette teen kun je niet meer sporten
  • een kunstgewricht in je teen is beter dan stijf zetten

De feiten:

• met een stijf gezette teen is het looppatroon zo goed als ongestoord, in 95% van de gevallen beter dan vóór de operatie, die immers uitgevoerd wordt bij ernstige slijtage en klachten
  • met een stijf gezette teen kunnen bijna alle sporten gewoon of met een kleine sportschoen aanpassing verricht worden
  • de resultaten van een stijf gezette teen zijn op lange termijn verreweg superieur boven een kunstgewrichtje in de teen

Er zijn in principe 3 manieren van opereren:

1. ‘Schoonmaken’ van het gewricht, de ‘cheilectomie’
  2. Vastzetten van het gewricht, de artrodese
  3. Het plaatsen van een kunstgewrichtje. (Deze ingreep wordt in de Bergman Clinics niet toegepast omdat de resultaten duidelijk slechter zijn dan de artrodese)

Resultaten

De resultaten van operaties voor een hallux rigidus zijn over het algemeen erg goed: bij de artrodese is het percentage tevreden patiënten na 10 jaar ongeveer 95%. Bij de cheilectomie ligt dat wat lager, omdat de artrose blijft bestaan en, op wat langere termijn, dan nogal eens klachten gaat geven. Gelukkig kan dan alsnog een artrodese gedaan worden.

Complicaties

Zoals bij alle chirurgische ingrepen is er een kleine kans op complicaties. Gelukkig komen deze slechts weinig voor. Algemene complicaties zijn infectie, trombose en nabloeding. Specifieke complicaties bij hallux rigidus chirurgie zijn: een niet optimale stand, bijvoorbeeld de grote teen staat iets te veel omhoog of het niet aan elkaar groeien van het vastgezette gewrichtje. Hier kan wel iets aan gedaan worden, alleen betekent dat meestal een nieuwe operatie. Soms ontstaat een klein gebied met gevoelloosheid aan de voet, omdat een huidzenuwtje verkleefd of beschadigd kan raken door de ingreep.

Maak een afspraak voor de polikliniek in Rijswijk bij bewegingszorg.rijswijk@bergmanclinics.nl of bel het Bergman Contact & Service Center: 088 9000 500

<< Terug naar het begin Cheilectomie Artrodese Kunstgewricht