Door de slijtvastheid van moderne materialen zoals keramiek en cross-link polyethyleen is er minder reden strikte leeftijdsgrenzen te hanteren voor het plaatsen van een kunstheup.

Dat maakt de beslissing wel / niet opereren nog niet eenvoudig.

Een heupchirurg kijkt naar 3 aspecten om te helpen bij deze beslissing:

• de klachten en het beloop
  • het lichamelijk onderzoek
  • de Röntgenfoto

De combinatie van deze 3 zaken bepaalt of het wijs is de heup te vervangen. Het lichamelijk onderzoek dient om te bepalen of het heupgewricht de pijnbron is. En bv. niet de rug. Ook een echogeleide verdoving van de heup kan helpen om te verduidelijken of de heup de pijnbron is. De Röntgenfoto toont de mate van kraakbeenslijtage, maar kan niet voorspellen hoeveel pijn er is.

Bij twijfel: Niet opereren.

Heupslijtage is een functie- en vooral pijnprobleem van de heup. "Doorlopen" met een versleten heup is doorgaans geen probleem, dwz een eventuele latere operatie wordt er niet veel moeilijker door. Behalve als de heup sterk vervormd en echt stug is geworden.

Bij een duidelijk versleten heup is met name de vraag of de pijn in het beloop toeneemt dan belangrijk voor een gezamelijke beslissing met de heupchirurg.

" En ..? .. was het nodig?"

Na hun kunstheup operatie vragen mensen vaak " En? was het nodig?"  Hiermee bedoelen ze of de heup werkelijk versleten was. Dit is voor de chirurg geen vraag: heupen met weinig of geen slijtage vervangen wij niet. Voor de ingreep bekijken we de mate van slijtage al met Röntgenfoto's, soms ook met een CT of MRI-scan. En bij twijfel: Niet opereren. De "was het nodig" vraag is voor de chirurg dus al beantwoord als tot operatie wordt besloten.

Röntgenfoto's: geen kraakbeen meer tussen kop en kom aan de buiten- en voorzijde van het heupgewricht. De voorzijde van heupkop (rechtsonder) is afgesleten tot op het bot, er is alleen nog kraakbeen zichtbaar op het centrale deel van de kop Onder in beeld). Daar zit ook het "Ligament", een stevige band die de kop en kom verbindt. Afbeelding uit: Eijer, H., Hogervorst, T.: "Femoroacetabular Impingement causes Osteoarthritis of the Hip by Migration and Micro-instability of the Femoral Head." Medical Hypotheses (2017).