Bij een triple artrodese worden vier botten in de achtervoet, die samen drie gewrichten vormen, aan elkaar vastgezet.

Een triple artrodese is een operatie voor artrose, dwz overmatige slijtage van het kraakbeen (zie voor de oorzaken: enkel artrose). De behandeling heeft als doel de pijn in de achtervoet/voetwortel te verminderen, de stabiliteit van de voet te verbeteren en soms om een stugge vervorming /scheefstand van de voet te corrigeren (Zie platvoet en holvoet). Dit is een wat uitgebreidere ingreep dan een onderste spronggewricht artrodese. (Zie: OSG artrose.)

Röntgenfoto vóór de operatie: zij- en bovenaanzicht.

De pijlen geven de gewrichten met artrose (slijtage) aan.

de operatie

Via twee sneden (één aan de buitenkant, één aan de binnenkant van de voet) worden de laatste restjes kraakbeen van de versleten gewrichten verwijderd. De botten worden hierna met twee of drie schroeven en evt krammen in de juiste positie vastgezet. De operatie duurt ongeveer 90 minuten.

Röntgenfoto na de operatie: zijaanzicht en bovenaanzicht.

De versleten gewrichten zijn vastgezet.

Revalidatie en complicaties

De nabehandeling en revalidatie is, zoals bij bijna alle voet operaties, langdurig. Na een de triple artrodese krijgt u totaal twaalf weken gips: de eerste zes weken de voet niet belasten en dus lopen met krukken; de tweede zes weken krijgt u een loopgips. De eerste twee weken na operatie is het belangrijk volledig rust te nemen en het been zoveel mogelijk hoog te leggen, om zwelling tegen te gaan. Tijdens de gipsbehandeling krijgt u dagelijks een fraxiparine injectie om trombosevorming tegen te gaan. Na de gipsperiode start de fysiotherapie, met name oefentherapie. U herwint hiermee de beweeglijkheid van de enkel (bovenste sprong gewricht), en de kracht van de voet. Ook leert u weer lopen met een normaal afwikkelpatroon.

De resultaten van de triple artrodese zijn over het algemeen goed. Realiseer u wel dat de voet niet normaal wordt: de pijnlijke voet met artrose en een beetje beweeglijkheid is nu  een pijnloze voet zonder beweeglijkheid geworden, met daarmee wel een betere belastbaarheid. Voor de goede orde: de enkel (bovenste sprong gewricht) blijft normaal bewegen. Soms is het resultaat zelfs zo goed, dat er helemaal geen steunzolen of schoenaanpassingen meer nodig zijn! Dit laatste is overigens niet het doel van de operatie.

Zoals iedere operatie kent ook de triple artrodese een kans op complicaties. Ondanks dat de orthopedisch chirurg uiterst steriel werkt bestaat er altijd een kans op infectie. `Soms is het huidgevoel rond  de littekens veranderd omdat een huidzenuwtje verkleefd of beschadigd kan raken door de ingreep. Een enkele keer is de stand van de achtervoet net niet optimaal. Soms duurt de wond- of botgenezing langer dan gemiddeld. Overigens is de kans hierop bij rokers aanzienlijk groter. Stoppen met roken is dus altijd zinvol. Ook trombose kan nooit volledig worden uitgesloten, ondanks de evt. bloedverdunners na operatie (fraxiparine injecties). Hoe u deze risico’s tot een minimum kunt beperken hoort u allemaal op de poli van Bergman Clinics.

Maak een afspraak voor de polikliniek in Rijswijk bij bewegingszorg.rijswijk@bergmanclinics.nl

of bel het Bergman Contact & Service Center: 088 9000 500